Kunnon kohottaminen syysilmassa

Syksy lähestyy, ja mikä sen mukavampaa ilmojen viiletessä kuin lähteä kävely- tai juoksulenkille. Luonnon väriloisto tekee tästä vuodenajasta mitä mainioimman ulkoilmassa liikkumiseen. Ajan kulua tuskin huomaa kauniita maisemia ihaillessa. Olipa sitten kävelyn tai juoksun ystävä, on syksyllä lenkkeillessä syytä pitää mielessä muutama seikka, joiden avulla raikkaasta ulkoilmasta saa kaiken irti.

[IMAGE=e078KrdefxCy.jpg]

Vaatteet vaihtelevaan säähän

[IMAGE=cOqcHUfK473c.jpg]

Syksyn epävakaa ja vaihteleva sää tuo mukanaan omat haasteensa ulkoilusta nauttiville. Oikeanlainen pukeutuminen nousee tällöin avainasemaan. Kun urheiluvaatteet on valittu oikein, voi lenkistä nauttia huoletta joka säällä.

Syksyyn kuuluvat usein navakat tuulet, mikä kannattaa pitää mielessä oikeanlaisia vaatteita valittaessa. Tuulen- ja sateenpitävät lenkkeilyvaatteet ovat tällöin paras valinta. Puuvillaiset vaatteet kannattaa jättää talven kylmiin keleihin, sillä ne imevät helposti vettä. Ulkoiluvaatteiden alle kannattaa myös valita teknisesti hyvä treenipaita, joka estää elimistön paleltumisen kelien viilentyessä. Kevyet lenkkeilyyn sopivat käsineet ja pipo kannattaa myös varata mukaan, varsinkin jos olet helposti paleltuvaa tyyppiä.

Oikeanlaisten kenkien valinta

Myös kengät on syytä valita sään mukaan. Sateisella kelillä tiet saattavat olla liukkaita, veden kasaantuessa niille. Tällöin etenkin Gore-Tex kengät ovat oiva valinta lenkille. Monista suosituista juoksukengistä on olemassa myös vedenpitäviä malleja. Näitä kannattaa suosia etenkin sadekelillä.

Kenkien lisäksi myös oikeanlaisten sukkien valinta on hyvä pitää mielessä. Paksut ja kuumat sukat aiheuttavat hikoilua ja hiertävät helposti jalkoja, jolloin niihin saattaa muodostua rakkoja. Lenkille kannattaakin varata siis hyvät, tekniset urheilusukat jotka pitävät jalat viileinä ja hylkivät kosteutta.

Muut asusteet

Iltojen pimetessä kannattaa lisäksi muistaa varata mukaan riittävä määrä heijastimia. Heijastimen ei tarvitse olla vain simppeli ja käytännöllinen palanen muovia, vaan se voi olla myös kaunis ja persoonallinen asuste. Myös otsavalo voi olla hyvä kumppani varsinkin silloin, jos juoksulenkille haluaa lähteä metsään, jossa katuvaloja ei ole.

Muista lämmittely

Hyvä lämmittely ennen lenkkiä on kaiken a ja o. Ennen ulos lähtöä onkin tärkeää venytellä lihakset lämpimiksi. Näin vältytään mahdollisilta vammoilta. Lisäksi on tärkeää muistaa syödä hyvin ennen lenkille lähtöä. Aterioinnin ja juoksulenkin välissä kannattaa kuitenkin pitää muutaman tunnin tauko, sillä täydellä vatsalla lenkkeily ei ole hyvästä. Pienen energianpitoisen välipalan voi silti hyvin syödä juuri ennen lenkille lähtöä, jotta energiataso ei romahda kesken matkan.

Hyötyliikunta syksyllä

Raikas syysilma pitää mielen virkeänä ja syksy on myös hyötyliikunnan kannalta otollista aikaa. Hyötyliikunta onkin erittäin tehokas tapa nostattaa kuntoa ja polttaa kaloreita. Lehtien haravointi, ja muut pihapiiriä talveen valmistelevat työt, pitävät varmasti jokaisen omakotitalossa asuvan kiireisenä. Syksy on myös halloweenin aikaa ja kun piha on siisti ja halloween koristeet hankittu, voi niin pihapiirin kuin kodinkin koristella juhlaan valmiiksi.

Lisäksi marjastus ja sienestys ovat erinomaisia tapoja lisätä hyötyliikuntaa syksyyn. Mikäs sen mukavampaa kuin saada metsän antimia talteen talven varalle, ja samalla kohottaa kuntoa. Kunnon kohottamisen lisäksi metsässä liikkuminen on myös erinomainen tapa huoltaa mieltä ja poistaa stressiä.

Metsän vaihtelevassa maastossa kantojen ja juurien yli astellessa polttaa huomaamatta tehokkaasti kaloreita samalla kun kunto nousee. Samoin kuin lenkkeilyssä, kannattaa myös metsään lähtiessä pitää mielessä oikeanlaisten vaatteiden valinta.

Vastaa