Liikkuminen mahdollimman monipuolisesti lisää urheilijan hyvinvointia

Monella meistä on jokin urheiluharrastus, jonka seurauksena tätä itselleen rakasta tai tärkeää lajia tulee harrastettua huomattavasti enemmän kuin mitään muuta. Vaikka kaikki liikunta onkin ehdottoman hyödyllistä ja yksittäisenkin lajin harrastaminen on parempi kuin pelkkä sohvalla löhöily, on mahdollisimman monipuolinen urheileminen silti kaikkein hyödyllisintä yleisen jaksamisen kannalta.

Monipuolisesti liikkuessa tulee harjoitettua kaikkia kehon osa-alueita, kuten aerobista kuntoa, liikkuvuutta, notkeutta ja lihaskuntoa. Omaan harjoitteluun kannattaa siis yhdistää myös muita osa-alueita, vaikka ne eivät varsinaisesti omaan lajiin kuuluisikaan. Tämän jälkeen voitkin hyvillä mielin viettää illan sohvalla esimerkiksi selailemassa, mitä tarjoaa tai nauttia lempisarjastasi televisiosta.

Miksi liikkua mahdollisimman monipuolisesti?

Vaikka oma laji saattaa korostaa erityisesti tiettyjä piirteitä, kuten lihasvoimaa, kannattaa myös aerobiseen kuntoon ja liikkuvuuteen kiinnittää huomiota, vaikka pääpaino olisikin lihasten treenaamisessa. Tähän on syynä muun muassa se, että muita osa-alueita harjoittelemalla kokonaiskunto paranee ja se saattaa johtaa jopa suorituskyvyn paranemiseen omassa lajissa.

Lisäksi hyvä kunto mahdollisimman monella osa-alueella ehkäisee loukkaantumisia, parantaa ryhtiä, mielialaa ja sitä kautta myös yleisvointia. Treenaamalla myös muita osa-alueita saa lisäksi palautuspäivän lihaskuntoharjoitteluun ja siten urheilusta ei tarvitse pitää taukoa, vaikka itse salitreenistä tulisikin tauko.

Vastaavasti kestävyysurheilijoiden kannattaa kiinnittää huomiota myös lihaskuntoon, sillä hyvät lihakset toimivat esimerkiksi juoksussa iskunvaimentimena ja siten suojaavat loukkaantumisilta ja rasitusvammoilta. Paremmat lihakset saattavat antaa juoksulle voimaa ja sitä kautta lisätä myös vauhtia, joten huolehtimalla liikkumisen monipuolisuudesta, voi helposti edistää omaa etenemistään lajissa.

Miten liikkumisen monipuolisuudesta voi huolehtia?

Monissa harrastusryhmissä harjoittelua on sisällytetty esimerkiksi itse treeniohjelmaan. Esimerkiksi tanssitunneilla itse tanssin lisäksi mukana on yleensä myös lihaskuntoa ja venyttelyosuuksia. Tästä huolimatta aerobinen kunto saattaa jäädä vähille, varsinkin silloin, jos harrastuskertoja on viikossa vain yksi tai kaksi.

Parhaiten omat heikot kohdat löytyvät esimerkiksi kuntotestin avulla. Kuntotesti auttaa selvittämään, missä omat vahvuudet ja heikkoudet piilevät, sekä ohjaa kehittämään heikkoja osa-alueita. Kuntotestin voi tehdä ammattilaisen valvonnassa, mutta siihen löytyy myös ohjeita erilaisilta nettisivustoilta, jolloin sen voi tehdä myös yksin pelkästään ajastimen avulla.

Huippukuntoa kaikilla osa-alueilla voi olla mahdotonta saavuttaa, ellei ole ammattilaisurheilija, luonnostaan erittäin liikunnallinen tai liikunnallisesti lahjakas. Kuntotestin tarkoituksena onkin antaa suuntaa ja jos menestyy kohtuullisesti kaikilla osa-alueilla, voi hyvillä mielin jatkaa entiseen malliin. Toisaalta, jos taas jokin kuntotestin osuus on erittäin heikko ja muut tulokset kohtuullisia tai hyviä, kannattaa tähän yhteen osa-alueeseen mahdollisesti kiinnittää enemmän huomiota ja pyrkiä kehittämään sitä.

Kohtuus kaikessa

Vaikka monipuolisuus onkin hyvästä, ei omaa suosikkilajiaan tarvitse uhrata sen vuoksi, että kuntoaan haluaa kehittää jollain muulla alueella. Jos omassa lajissa huomaa selkeää heikentymistä tai rasitusvammoja ilmaantuu liiallisen treenaamisen vuoksi, kannattaa harjoittelua vähentää.

Yleiskunnon ja monipuolisen liikunnan tarkoituksena on yleisvoinnin parantaminen ja suoristuskyvyn kasvattaminen, joten liiallinen harjoittelu ei tässäkään mielessä ole järkevää, vaan sillä voi päin vastoin saada negatiivisia tuloksia. Moni aktiivinen liikkuja hyötyy jo pienistä määristä esimerkiksi kehonhuollon suhteen, sillä yksi ylimääräinen punnerrussarja lenkin jälkeen voi auttaa saavuttamaan parempia tuloksia.

Vastaa