Liikunta vaikuttaa myönteisesti hyvään oloon ja terveyteen

Liikunnalla on monia suotuisia vaikutuksia terveyteen. Liikunta tuo hyvää oloa, auttaa jaksamaan, nukkumaan paremmin ja välttämään stressiä. Miten ja kuinka usein liikuntaa pitäisi harrastaa, jotta sillä olisi näkyviä vaikutuksia omaan terveydentilaan? Tutkitaan asiaa seuraavaksi hieman lähemmin.

Hyvän mielen ja paremman fyysisen kunnon eteen on tarjolla monia keinoja. Kerrostalossa tai korkealla sijaitsevassa toimisto- tai liiketilassa kannattaa hissin sijasta käyttää portaita. Porraskävely nostaa kuntoa ja vahvistaa tehokkaasti sekä jalka- että pakaralihaksia. Vatsalihasliikkeiden tekeminen on toinen hieno tapa vahvistaa kuntoa, jonka avulla keskivartalo kiinteytyy ja vatsasta tulee litteä. Suosittuja liikkeitä ovat muun muassa lankkupunnerrukset, perusvatsaliikkeet ja pyöräily jalat ilmassa, selällään maaten.

Liiku luonnossa, nosta painoja tai joogaa

Juokseminen tai rauhallinen kävely luonnon helmassa kohentaa kuntoa. Kuntosali ei ole aina se ainoa vaihtoehto, vaan linnunlaulu ja tuulen humina raikkaassa luonnossa herättelevät aamuisin ennen työhön tai opiskelemaan lähtemistä. Useammat säännöllisesti liikkuvat henkilöt kävelevät päivittäin noin 30 minuutista 1 tuntiin, jonka jälkeen voi samana päivänä harrastaa tarvittaessa vielä jotakin muuta liikuntaa.

Hiljentyminen joogan avulla on nykyaikaa. Tiesitkö, että jooga rauhoittaa mieltää ja vahvistaa samalla kehon lihaksia. Joogan avulla pyritään rauhoittamaan paitsi mieltä ja ajatuksia, myös rentouttamaan kehoa. Punnerrukset, ojennukset ja käsipainojen käyttö ovat myös mitä parhainta treeniä vaikka päivittäin suoritettavaksi. Talvisin monien suosikki on hiihto, joka on oivaa pitkäkestoista liikuntaa kaiken ikäisille ja kaiken kuntoisille.

Säännöllisen liikunnan avulla mieli virkistyy ja terveys kohenee. Jokaisen pitää muistaa myös silloin tällöin hemmotella itseään vaikkapa maistuvan, monipuolisen aterian tai hyvän kirjan avulla. Matka unelmien lomakohteeseen tai panostaminen hyvää tekevään kylpylälomaan ovat tärkeitä kannustimia jatkaa terveyttä ylläpitävän liikunnan parissa.

Budjetissa ei aina ole varattu etukäteen tiettyä summaa itsensä hemmotteluun, joten hyvä vaihtoehto on laittaa vaikka vanha matkapuhelin kierrätykseen. Pidennä Apple-tuotteiden elinkaarta ja myy vaikkapa omistamasi iphone-puhelin mResell.fi-verkkokaupassa. Maksu suoritetaan 3–5 arkipäivän kuluessa tilillesi. Tyhjennämme kaiken datan 100 %:sti puhelimestasi, ja voit laittaa laitteen tulemaan meille valmiiksi maksetun, vakuutetun ja hiilineutraalin postikortin avulla. Puhelimen myynnistä tullut summa on mukavaa laittaa hyvään tarkoitukseen ja lähteä vaikka yksin, perheen tai ystävän kera pienelle kylpylälomalle.

Liikunta vahvistaa fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista terveyttä

Liikunnan avulla voi vaikuttaa helposti omaan elämänlaatuunsa. Liikkuessa mieli kevenee, stressi väistyy ja ajattelu toimii kirkkaammin. Liikunnan avulla itsetunto ja usko omiin kykyihin paranee ja mikä parasta, liikunnan parista löytää usein myös uusia samanhenkisiä ystäviä. Liikunta voi myös lisätä ihmisten välistä sosiaalisuutta ainakin silloin, kun henkilö liittyy johonkin liikunta- tai urheiluseuraan. Lajeja on paljon, tarjolla on sisäliikuntaa ja ulkoliikuntaa sekä mukavia pallopelejä.

Säännöllinen liikunta

  • auttaa painonhallinnassa
  • ehkäisee sydän- ja verisuonisairauksia sekä tyypin 2 diabetesta
  • alentaa tehokkaasti kohonnutta verenpainetta
  • ehkäisee ja vähentää stressiä
  • ehkäisee muun muassa sekä keuhko- että paksusuolensyöpää
  • vahvistaa tuki- ja liikuntaelimistön kuntoa

Liikunnan harrastaminen sopii kaiken ikäisille

Päivittäinen liikunta on tärkeää kaikille ikään, sukupuoleen tai kuntoon katsomatta. Lapsen kehitykselle ja kasvulle säännöllinen liikunnan harjoittaminen tekee monenlaista hyvää. Luusto vahvistuu ja sekä hengitys- että verenkiertoelimistö kehittyy. Keski-ikäisillä liikunta auttaa jaksamaan ja ylläpitää työkykyä mahdollisimman pitkään. Seniori-ikäisillä liikunta parantaa ja ylläpitää kokonaisvaltaista toimintakykyä, virkistää mieltä ja auttaa selviämään arjesta. Liikunta vahvistaa kaiken ikäisillä myös tärkeää tasapaino- ja koordinaatiokykyä.